söndag 26 september 2010

Valputställning, MH mm!

Oj vad tiden går fort! Har inte hunnit uppdatera varken blogg eller hemsida på ett tag!

Förra helgen var det Tånga Hed för hela slanten. Lördag Terrierklubbens officiella där Rollo, Pepsi och Kola skulle ställas ut. Vi kom dit tidigt och fick en bra tältplats vilket var skönt eftersom det regnade - åtminstone till att börja med.
Rollo börjar få ihop sig lite bättre i ringen. Han tycker att det är jätteroligt och vill gärna visa världen vilken charmör han är vilket lite märks i hans flygande framben (lösa armbågar är ju nästan ett understatement! ;) ).
Mycket bra kritik, etta med CK i Unghundsklassen, var med till sista gallringen i bästa hanhundsklassen men blev ej placerad vilket jag tycker är helt ok med tanke på vilka hanar som var där denna dag (en fantastisk samling av Sveriges mest meriterade hanar! ).

Pepsi fick vara med mest för tränings skull vilket jag också sade till domaren. Denna mycket trevliga domare var så fin och go med Pepsi på bordet och trots att jag sagt att jag inte brydde mig om priser och resultat så fick Pepsi en jättefin kritik (bla "outstanding head" och placerades 4'a i Unghundsklassen.
Kola fick också bra kritik och placerades som Reserv (5'a) i Öppenklassen. :)
En mycket trevlig dag!

Söndagen var det dags för våra småvalpar på Cairn i Västs inofficiella utställning. Alla fyra med hussar, mattar och reservhussar och mattar kom vilket jag tycker var jättekul!
Vi kikade över pälsarna lite snabbt och plockade öronen på en del. De lekte och busade med varandra och var uppenbart glada för återträffen!
Vi hade ju sagt att det bara skulle vara på skoj men nervositeten tog nog ändå tag lite i oss alla när vi gick igenom hur det hela skulle gå till och hur man bäst skulle göra med sin lilla valp inne i ringen!

Hanarna var först ut; Pernilla och Lisa visade Ebbe och Sigge själva medan jag lovat ta hand om Elvis. Både Pernilla och Lisa var jätteduktiga! Lite nervöst och svårt var det nog men de gjorde sitt jobb med den äran! Jag och Elvis gjorde vårt bästa vi också. Det var några extrem vältränade valpar med från Hjohoo's, Caroq's och Pennypops och dessa små sötingar kom naturligtvis först men sedan placerades Sigge, Ebbe och Elvis i nämnd ordning! Jättekul tycker jag att Pernilla och Lisa visade sina valpar bättre än vad jag visade Elvis!
Sedan var det dags för lilla Essie som jag lovat att visa upp. Hon är verkligen söt som socker den lilla valpen men har energi som en loppa på uppåttjack! Hon stod inte stilla en sekund! For fram och tillbaka och upp och ner! Jag höll nästan på att skratta på mig när jag var inne i ringen! Och även Olsåkersfolket som satt vid ringside precis där vi stod satt och fnissade (antagligen andra också men dem hörde jag inte). Olsåkers är ju lite medskyldiga till våra valpars livliga temperament eftersom de har morfar Ivan!
Domaren gillade det lilla hon hann se de korta stunder Essie stod stilla och placerade henne 4'a och kommenterade att hon gärna vill se mer av Essie i framtiden.

När vi nu alla var klara i ringen så tog vi en trevlig fika. Jag hade ansträngt mig lite extra och gjort en stoor äpplekaka med vaniljsås som verkade uppskattas.
Våra goa valpköpare var taggade och vi bestämde att vi skulle träffas framöver och utställningsträna valparna.
Valparna fick under tiden leka i hagen i tältet vilket de gjorde med stor glädje!
Jag och Linda hade en JÄTTETREVLIG dag och vi hoppas att alla valpköpare, medföljare och valpar hade detsamma!
Och TACK gulleLinda för all hjälp!

Jag hoppas få lite foton från dagen från Linda och Lisbeth och lägger ut dem i bloggen så snart de kommer!

Denna helg har jag och Rollo varit på MH men det tror jag att jag berättar om lite senare för nu vill jag ut i höstskogen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Näää, jag vill ju höra om Rollos MH :-)! Ses vi den 3:e?
Kram Helene och Leia

Marianne sa...

Absolut!
Kram till dig och Leia!