söndag 20 februari 2011

Det ligger i generna?

Vackert väder har det varit - fast kallt! Det känns som om det finns hopp om vår framöver och snart tittar väl tussilago och annat upp i dikeskanten.

Häromdagen tittade något annat fram i diket! En liten skogsmus!



Ja, jag såg den inte först men det gjorde hundarna... de brukar roa sig med att "jaga" möss i det höga gräset. Jag tänker mig att de känner doften av mus eller sork och tycker väl att jag vill unna dem lite låtsasjakt på promenaden.

Samma häromdagen: Kola och Rollo tog ett språng ner i dikesrenen och hoppade lite hit och dit. Jag tittade på och skrattade åt deras intensitet och glädje. Ända tills jag såg att det inte var någon lek utan att de just skulle till att fånga något!
Jag fick snabbt halat undan dem och vad såg jag om inte en liten mus!
Jag tror att jag drog undan dem i sista sekunden och att musen klarade sig. Den slank i alla fall ner utom synhåll den lille stackaren!
Så där ser man - kanske är det inte bara låtsasjakt alla gånger de har skuttat omkring med stor iver! Men än så länge har de i alla fall inte dödat något de små bestarna! Och så vill jag att det skall vara även fortsättningsvis!

Nu löper förresten Kola. Två månader för tidigt! Men det är bara att anpassa sig så i veckan skall vi (Kola och jag) till Boråstrakten och träffa en friare! Håll tummarna för gott resultat!

1 kommentar:

Helene sa...

Tja, Leia spydde ju upp något som såg ut som resterna efter en mus för ett tag sedan...
Lycka till med Kola!
Kram Helene och Leia