söndag 13 april 2008

Väderväxlingar.....

.... har det då varit denna helg! Från snöfall till härlig vårvärme och solsken till regn nu på söndagskvällen! Men vi fick oss en härlig promenad i vårsolen ute i Änggårdsbergen - jag och tjejerna!

I fredags var Hugo här på trimning. Han är verkligen en liten Ivan den pojken. Det är inte lätt att bli arg på honom även om han tänjer på gränserna ordentligt! Han kränger omkring på bordet allt vad han kan. Jag brukar inte ha problem med att följa efter och trimma "i farten" men Hugo är halare än en ål och snabbare än blixten (en liten överdrift). Å andra sidan får man också jättemysiga kelstunder och små goa näspussar mellan varven!
Och över alla under - Hugo blev faktiskt riktigt fin när vi var klara! Och mysig är han på det sättet att han med en gång glömmer att jag pinat honom och är lika glad och mysig efteråt som före!

Igår - lördag - åkte jag upp till Uddevalla och tittade på ett MH (mentaltest) som Olsåkers kennel hade anordnat. Då snöade det här i Mölndal när jag gav mig av på tidiga morgonen och det höll sedan i framtill lunchtid uppe i Uddevalla. Tur att jag hade rejäla kängor och tjock jacka!
Men det var roligt att få titta på ett gäng käcka cairnterriers när de gick igenom testbanan. Precis som förväntat klarade de även lite mer obehagliga överraskningar mycket bra och var just så pigga, glada och busiga som cairnterriers brukar vara.
Jag kan väl säga att det var en och annan som tog sin tid på sig att komma när husse/matte försökte kalla in dem under momenten. Man måste ju passa på att kolla omgivningen lite!
Ivan (pappa till C-kullen) gick också. Men eftersom Ivan och jag har en väldigt kärlek för varandra kunde jag inte följa med och titta på honom. Det är onödigt att ha med distraherande faktorer eftersom man ju bara gör MH en gång i livet. Det gick bra för honom fick jag höra efteråt! Jättekul!

Idag har vi faktiskt mest tagit det lugnt och softat (dvs latat oss) - jag och hundarna. Fast vi tog som sagt en extra lång och härligt promenad i Änggårdsbergen.
Citrus är just nu gäst här. Hon har blivit stor nu och börjat löpa!




Här ligger alla tjejerna och myser i soffan (Kola, Citrus, Dippen och Ginny).

Ja, just det! Nu börjar det bli dags att sätta på fästingmedel!
Vi brukar faktiskt själva oftast använda Frontline (droppar i nacken) och tycker att det fungerar bra och utan biverkningar.
Det är ju en smaksak vilket medel man väljer men var uppmärksam på hur hunden reagerar särskilt de första dygnen. En del medel kan ge biverkningar i form av klåda och hudutslag och även kramper och liknande. Om hunden reagerar så tvätta den noga - gärna flera gånger. Och om biverkningarna inte verkar försvinna så får man förstås uppsöka veterinär.

5 kommentarer:

Bettan sa...

Isch, tvi och dubbelisch! Inte bra att ha lillpluttan borta! Jag vet inte vem som saknar henne mest:
Ditte har ingen att leka med
Fred har ingen att sniffa på
Husse har en hund mindre att skämma bort
Tonåringarna har ingen att ramla över
Och Jag LÄNGTAR efter min lilla bortskämda gosetös... :(

Haha, Ditte överföll mina fötter i morse, hon har lekabstinens! ;)
Njut, syrran och D, snart stjäl vi tillbaka henne!

Christina sa...

Snygg soffa! Särskilt med så fina hundar i. Undrar hur Sally skulle bete sig i ett mentaltest? För tillfället är hon vårsprallig och tycker att varje promenad är ett äventyr.
stor kram Christina

Anonym sa...

Hugo hälsar och pussar och trivs så bra i sin nya mundering som är så fin!!! Trött var han hela dagen efter och det är ju lite ovanligt för Hugo kan man säga *s*.

Så goa dom är i soffan hela klanen!

Nu är det härliga tider tycker Hugo, sola på trappan, kolla grannarna och vovvarna som går förbi och han är väldigt duktig inget skällande här inte, vara tyst tittande och svansen rätt upp *s*.

Nästa vecka blir det snö igen för Hugo och det blir nog härligt!

Hugopussar och kramar från matte och husse!

Cecilia Levy sa...

åh, vilka goingar! Asta hälsar till alla!

Anonym sa...

Hejsan alla!
Hugo hälsar från Sälen och ni kan inte ana så mycket härliga dofter det finns här i all snö. Matte och husse är väl lite konfunderade, men är så glada över att dom kan åka utför igen så dom ser väl över med mina olater lite *s*.

Solen skiner och eftermiddagarna på altanen med husse som löser korsord är härliga!

Hugopussar och kramar från matte och husse