söndag 24 maj 2009

Kristi himmelsfärd...

... har väl inte bjudit på sitt bästa väder men idag fick vi lite försommarkänsla igen!
Jag och de stora hundarna var ute på en långpromenad på förmiddagen. Det var otroligt vackert i skogen; det duggade vilket gjorde att det kändes alldeles extra frodigt och grönt. Fåglarna - och då särskilt koltrastarna - kvittrade i kapp och i ett kärr strax ovanför den lilla sjön ropade paddorna så att det ekade i skogen. Nästan öronbedövande när man gick förbi!
Det var så livfullt och magiskt! Det kändes som både jag och "tjejerna" blev fångade av den härliga stämningen och var helt överens om att detta var den bästa promenaden på mycket länge!


(den här bilden togs för någon vecka eller två sedan - nu är det mycket grönare!)


På eftermiddagen - när solen kikade fram - var jag och Rollo ute själva och hade lek och mysstund i "parken". Ja, själva och själva.... det kommer alltid fram åtminstone något barn som vill hälsa på Rollo. Särskilt roligt är det att pojkarna i tioårsåldern är helt begeistrade i honom. I vanliga fall är de så tuffa och förpubertala men när Rollo dyker upp så sitter de och gosar med honom och pratar med mig.

Rollo är verkligen en cool liten kille! Han är med på allt som erbjuds men går nästan aldrig över styr. Älskar dragkamp och har faktiskt börjat hämta tillbaka tex tuggknuten när jag kastar den så att vi kan dra lite till. När jag tränar så gör han precis det jag ber honom om även om han naturligtvis inte riktigt fattar kommandona ännu. Han sitter, står, kommer på inkallning och går fint ("fot") med kontakt. Han fattade mycket snabbt att om han bara hänger med så får han godis - och det gillar han! Hittills är det faktiskt jag som avslutat träningen varje gång vilket känns fantastiskt eftersom man ju är lite van vid att hundarna plötsligt tröttnar och hittar på något annat... ;)
Men den tiden kommer nog den också skulle jag tro!
Man kan märka att en självständighetsperiod är lite på uppseglande i att han roar sig med egna små utflykter när vi är i skogen. Men eftersom han faktiskt inte drar iväg särskilt långt så får han ta de här små svängarna. Man ser ju hur roligt han tycker att det är och visslar jag så kommer han på studs.


Skönt att vila i solen efter lek och träning i parken


Jag har fått små rapporter om Rollos syskon och det låter som om de alla är lika enkla, roliga och trevliga - och orädda. Precis som Rollo har lite upptäckarglädje kunnat skönjas men än så länge inte i någon större omfattning. Vi får väl hoppas att detta håller i sig!! (även om vi väl kanske vet bättre ;) )


På torsdag fyller valparna 16 veckor - redan! Nu får man väl gå över till att räkna månader i stället kanske. När sjutton skall man egentligen gå över från veckor till månader - är det någon som vet!?!

Inga kommentarer: