måndag 21 september 2009

Vila...

En skön helg utan en massa inplanerat, fint väder och härliga skogspromenader. Ja, just det.... sova länge.... åtminstone till 9-10 tiden. Inte dumt alls!


Skogen är enormt vacker just nu - kanske särskilt när det finns lite, lite regn i luften men att solen ändå bryter igenom ibland. Bäcken här ovan är en av många magiska platser i Änggårdsbergen.

I helgen var Helene och Leia här. En jättetrevlig tjej med en cairn från Kullehus. Ja, jag vet... en katt bland hermelinerna men de är båda så trevliga att det väl måste vara okej! Lilla Leia är väldigt charmig och söt. Rollo gillade henne jättemycket och ville väldigt gärna leka - hela tiden! Leia besvarade inte riktigt kärleken och hade för dagen väldigt lite leklust - lite skendräktighet kan dra ner humöret ganska mycket. Och en ung hane som inte ger sig kan vem som helst tröttna på! Fråga Kola och Ginny... eller mig och David!

Så småtrimmade jag och Helene lite. Helene hade gjort det mesta och ville mest ha lite tips så jag trimmade vissa delar och visade samtidigt och så får hon gå hem och göra resten. Praktiskt och bekvämt. Det är roligt att kunna ställa upp med lite coaching när någon vill lära sig detta med trimning. Och jag vet ju väldigt mycket om att misslyckas - skala av lite för mycket osv..... så förhoppningsvis blir det hela ganska opretentiöst! Leia ägnade sig emellanåt åt lite motståndsarbete vilket pinade stackars Helene.
Nu är det väl inte så att Leia är den enda unga cairnterriern som har lite egen vilja på trimbordet. ;)
Så länge de står stilla emellanåt och försöker vara vänliga så är jag nöjd. De flesta brukar förstå vad det hela går ut på så småningom och blir lite mer samarbetsvilliga.

Det var i alla fall en trevlig söndagseftermiddag och vi hann både fika och ta en promenad förutom trimningen.


Ser ni den allra ljusaste killen mitt i skaran ovan? Det är Eddie!
Eddies husse Bengt ringde i kväll och berättade att deras lydnadskurs nu var slut. I början av kursen var både husse och matte lite fundersamma över hur det hela skulle gå då Eddie var absolut busigast på hela kursen. Bengt berättade för ett tag sedan om några dråpliga situationer de varit med om. Om hoppas att jag nu minns detta rätt så var det bl.a. en matte som hoppade in med sin valp i en städskrubb när Eddie gjorde en runda vid inkallningen! Detta säger väl iofs mer om den andra matten än vad det gör om Eddie - han var ju ändå bara en liten 4-5 månaders valp!!!
Nu hade de haft kursavslutning med en lydnadstävling med en massa moment (17?) där man graderas från 1-10 på varje moment. Husse och Eddie var riktigt samspelta och slutade som kursetta! GRATTIS!

Jag är riktigt stolt över de båda! Cairnterrier är ju ofta roliga att träna med men inte alltid enkla! Och Eddie är en liten vilding med mycket fart och fläkt och säkert inte alltid den lättaste att styra i uppspelta situationer som ju träning/kurser ofta brukar vara.
Husse har fått blodad tand och funderar på att gå vidare till nästa kurssteg vilket skulle bli att träna mot momenten i lydnadsklass 1. Det skall bli väldigt spännande att se fortsättningen på detta och jag skall absolut be om en uppvisning när vi träffas nästa gång!

1 kommentar:

Helene sa...

Att säga att du tog _lite_ på Leia var väl att ta i i underkant, du fick trimma rätt mycket... Men jag är djupt tacksam!! Och igår när jag tog det sista var lilla fröken riktigt samarbetsvillig, lite mutter men det ryckte inte ens i läpparna.
Och vem vet, förr eller senare kanske vi hör till Hipperdipparna på riktigt :-).
Tack för en trevlig dag!
Kram Helene och Leia