torsdag 17 september 2009

Nu närmar sig hösten!

Visst börjar det kännas lite i luften! Idag när jag var ute i skogen var det både varmt och soligt och faktum är att det är grönare än det brukar vara i skogen i september. Något gott har den lite "fuktiga" sommaren fört med sig! Men det är ändå en tydlig höstkänsla!

Det startar mycket aktiviteter nu om man vill. Jag vill verkligen slå ett slag för vår lokala cairnterrierklubb "Cairn i Väst" som har en massa aktiviteter på gång! Försök att hänga med på en del av dem - de är väldigt bra och dessutom är det sååå roligt att träffa andra cairnägare!
Här är en länk; http://www.cairnivast.se/kalender.htm

Och här är ett sött foto på lilla Elsa som matte skickade för några veckor sedan. Elsa mår bra och har precis börjat på hunddagis vilket jag förstått att hon tycker väldigt mycket om! Vad jag förstår på de mail jag fått så fungerar det mesta väldigt bra och familjen är väldigt förtjusta i sin lilla bushund. Någon olat har hon förstås lagt sig till med - som så många unghundar faktiskt gör periodvis - men jag är säker på att matte och husse får ordning på det så småningom!
Jag tror i alla fall att Elsa och hennes mysiga familj passar väldigt bra ihop och jag hoppas att de kan komma ner och hälsa på oss snart!


I helgen hade jag besök av Elsas syster Molly, matte Maj-Britt med dotter Cecilia. Det var trimdags! Molly såg ungefär ut som Elsa här ovan - dvs lite långhårig men inte en totalyvig hårboll. Och när vi trimmat i någon timme eller två så stod faktiskt Molly på bordet med en riktigt fin päls under. Korthårig men alls inte naken. Känns skönt för då blir det bra att trimma var 3'e-4'e månad och att hon kommer att ha en fin päls under när det långa är taget.
Molly var förstås jättesöt (jag är ju partisk!) och väldigt, väldigt snäll! Hon var ganska livlig på trimbordet men så är hon ju en livlig hund också! Men hon var inte det minsta tjurig!
Molly och Rollo tyckte att det var jätteroligt att få ses igen! Maj-Britt, Cecila och jag satt i köket och fikade och tyckte att det var underligt tyst ute i vardagsrummet. Var de så trötta att de lagt sig?! Nej då! När jag gick för att titta efter så hittade jag dem i soffan - eller sofforna. De hoppade från soffa till soffa och brottades. De var inte stilla en sekund men de var helt tysta!
Rollo var trött efteråt så jag kan tänka mig att Molly måste varit ännu tröttare! Både trimning och lek måste ha tagit ut sin rätt!
Det var ett jättetrevligt besök! Jag är bara lite ledsen för att batterierna var helt urladdade så jag fick inga bilder på Molly denna gång.

Här är i stället ett kort på Rollo som Pia A tog i Tånga Hed för några veckor sedan.


I lördags var vi på årets sista utställning; Terrierklubbens utställning i Bjuv.
Jag fick ta med mig alla hundarna eftersom Lisbeth hade fullt upp med innebandycup. Ginny tyckte det var väldigt roligt och skämde ut oss lite som vanligt! Hon tycker nämligen att det är väldigt roligt att vara "tyken" och stöddig! Så går hon förbi en hund så skäller hon - och gärna vrålar och vrål-morrar lite också. Bara för att det är kul! Får hon gå fram och hälsa så brukar hon i princip alltid vara mycket trevlig och egentligen ganska ointresserad. Här hemma brukar hon skälla på felparkerade bilar, folk som står på trottaren och hänger (man skall ju gå!), skator och diverse annat. Ofta skäller hon till just bara för att hon blir lite glad när vi går ut genom dörren.
Men i stort så skötte sig alla hundarna mycket bra (även Ginny)!

Rollo var återigen jätteduktig när det var hans tur i ringen. Han busade till det lite emellanåt vilket jag bara tycker är bra - han är valp och skall ha det roligt!
Han fick en etta med HP, bra kritik och placerade sig som BIM i sin åldersklass. Härligt!
Citrus var också väldigt duktig! Hon tar det lite lugnare i ringen nu vilket känns rätt skönt. Tidigare travade hon på som om hon vore på Solvalla och hon låg ner i kurvorna! Men nu är hon lite mer sansad - i och för sig kan det bero på att hon är lite skendräktig.... vi får väl se!
Det gick väldigt bra i alla fall! Hon fick CK och placerade sig som reserv i Bästa Tikklassen!
Så skönt! Nu känns det som om vi är på banan och faktiskt är med och tävlar om certen i alla fall! Snart, snart!
Det var dessutom härligt väder och många trevliga människor där - utan tvekan en bra dag!

Ha det gott alla! Och ge er ut i skogen - det är sååå vackert!!!

1 kommentar:

Cecilia Levy sa...

Full rulle hos er hela tiden, ser jag! Underbara bilder och grattis till hundarnas placeringar. Asta mår bra, trimmades just igår, så nu ser man förhoppningsvis h-e-l-a henne igen (fast jag befinner mig på annan ort, så jag får vänta). Ha det gott!