söndag 27 september 2009

Taxar, taxar, taxar...

Nej förresten... jag börjar nog med Tackar, tackar! Tack Maj och Lasse för den trevliga middagen ni bjöd mig och Lisbeth på i fredags! God mat och trevlig sällskap!
Ludde och Rollo kom väldigt bra överens och lekte nästan ifrån det vi kom till det vi gick. Maj undrade i början hur det skulle gå eftersom Ludde inte brukar gilla att andra hundar rider på honom - och det är ju Rollos specialitet just nu tonårig som han är. Men inte brydde sig Ludde om det! Det blev inte särskilt mycket ridande utan mest brottning av det hela och båda tyckte att det var enormt roligt. Rollo har fått en ny favorit!
Det var som sagt väldigt trevligt så vi kom hem lite senare än jag tänkt (även om det inte var sååå farligt sent ändå). Jag skulle nämligen upp ganska tidigt på lördagen. Men så är det när man har roligt - då tänker man inte på tiden.

På lördagen var det nämligen dags för den andra omgången av kursen i Anatomi & bedömning med den fantastiskt duktiga domaren Nils Molin!
Fyra helger utspridda under ett år lär vi oss anatomi och bedömning av diverse olika raser. Det är fantastiskt roligt och lärorikt och verkligen en förmån att ha fått komma med på denna kurs. Ann-Christin (Danjou's) och jag plus en tredje, trevlig och duktig kvinna som jag inte vet vad hon heter bildade lag under lördagen. Tillsammans gick vi igenom ett antal västgötaspetsar och leonbergers in på minsta detalj. Vi fungerade väldigt bra tillsammans och var faktiskt riktigt träffsäkra i våra bedömningar!
Hur vet jag det då, kan man ju fråga sig! Nej, det är inte så att jag är helt narcissistisk och "full av mig själv" utan snarare så att Nils och hans domarkollega Anki Johansson gick igenom hundarna i storgruppen efteråt. ;)

Jag fick stressa hem för mina gamla, och mycket goda, värmländska vänner Anna-Karin och Runar skulle komma på besök. Med sig hade de sin 4 åriga dotter Lovisa som är helt underbar.
Denna lilla flicka är lite av det blyga slaget men väldigt charmig och livlig. Det härliga var att hon var helt orädd för hundarna och skrattade bara när de kom innanför dörren och tre vilda cairn hoppade upp på henne!
Sedan busade hon med hundarna hela kvällen! Det var härligt att se! Rollo var lika fascinerad och glad i Lovisa som hon var i honom. Hon gav ifrån sig sådana där härliga, upprymda barnskratt och varje gång hon gjorde det så gjorde Rollo ett lekskutt och snurrade runt! Detta skedde många gånger under kvällens lopp och var lika fantastiskt att se varje gång!
Så fick Lovisa en pipleksak i form av en hamburgare att leka med med hundarna av mig. Hon tyckte förstås att den var fascinerande och hundarna ville väldigt gärna ha den. Så hon pep med den, kastade den.... och inte minst (!): bara plockade den ur munnen på hundarna gång på gång! Hon var helt orädd och hundarna extremt snälla!
Ibland råkade väl en hund bita lite på fingrarna när de försökte ta hamburgaren och då sade hon bara: "Oj, nu bet han mig igen!" och så fortsatte hon att leka! En så otroligt charmig liten flicka! Och jag är så stolt över mina snälla hundar! Och så var det förstås väldigt roligt att få träffa A-K och Runar igen.

Idag var det åter dags för Anatomi & bedömning. Denna dag skulle ägnas åt taxar i alla dess storlekar och hårlag. Nils gav oss en ny utmaning: att göra bedömningarna individuellt.
Vi blev nog alla lite skraja - - hur skulle vi klara av detta utan att diskutera det vi funderade över med våra kursare! Men sagt och gjort! Det var bara att gå till första bordet och ta sig an sin första tax!
Förmiddagen blev intensiv och helt inriktad på kanintaxar, dvärgtaxar och normaltaxar... sträv-, lång- och korthår... och några olika färger. Iväg till kinakrog och äta god lunch... tillbaka och ägna eftermiddagen åt att Nils och Anki gick igenom varje enskild hund tillsammans med oss.
Och hur gick det att jobba ensam då... jo, riktigt bra, måste jag säga! Men några missar gjorde jag allt. Och några av de missarna var väl lite större än att det skulle kännas bekvämt. Till exempel missade jag att en hund hade en såpass trång underkäke att hörntänderna gick innanför och upp i gommen! Jag undrar om jag ens fick tittat på tänderna på den hunden... kanske glömde jag det (pinsamt). Men jag är inte missnöjd med mig själv - man lär sig minst lika mycket på misstagen som på det man gör rätt!
Alla hundar och deras ägare var helt underbara båda dagarna! Det är bra gjort av hundarna att orka med detta. Det är betydligt tuffare än en utställningsdag! Alla tre raserna imponerade med sitt lugn, tålighet och sin tillgänglighet. Så fick man väl några favoriter naturligtvis och kanske alldeles speciellt en otroligt vacker och trevlig liten strävhårig niomånaders kanintaxtik! Så välkroppad och proportionerlig: en stor tax i miniatyr - både till utseende och sätt! Hon hade gärna fått flytta hem hit!

Nu är denna intensiva helg slut och lite skönt är det! Men lite tråkigt också för jag har haft det väldigt trevligt! Och jag längtar redan efter nästa kursomgång!

Inga kommentarer: