måndag 11 januari 2010

Rollos officiella debut

Nu har My Dog helgen varit! Stökig, nervös och som vanligt rolig!
Rollo och Citrus var båda anmälda - lite på vinst och förlust. Rollo är ju väl ung egentligen - bara 11 månader - och Citrus behöver ju mogna lite mer i kroppen och hennes päls var inte i topptrim. Jag funderade över att dra dem båda och bara åka och titta men eftersom det är "hemmavid" så chansade jag.
Måste väl medge att jag längtat lite efter att få ställa ut Rollo! ;)

Här är vi inne på individuella bedömningen på söndagen med Benny Blid som domare;


Jag är jätteglad över denna trevliga bild tagen av Mia på
Kennel Dogue De Bordeux!
Hon är en väldigt duktig hundfotograf - både på porträtt och "bilder i farten".
Hon har dessutom härliga hundar! OCH några fina valpar till salu om man skulle vara intresserad av den mysiga franska mastiffen med det milda lynnet och sina lejonliknande rörelser. Mia har lovat att komma på besök med de två tikvalpar som hon skall behålla - mest för att fresta mig tror jag!

Det gick bra för Rollo. På lördagen vann han juniorklassen med en söt hane från Tribuns efter sig. Domaren F Sommerfield delade inte ut några ck'n till några juniorer - varken tikar eller hanar - och jag tror faktiskt inte heller till unghundarna. Det kändes som om hon tyckte att unga hundar ej skall tävla i bästa hane/tik klassen - även om jag förstås kan ha fel i detta. Det var HP överlag i alla fall.
På söndagen var det då Benny Blid och betydligt färre anmälningar. Bra kritik men han tyckte att Rollo var "lite lågställd". Denna dagen kom vi tvåa med HP efter Tribunshanen.
Rollo skötte sig i alla fall helt utmärkt! Lite skutt här och där, kanske lite ivrig då och då.... men den glädjen kan han gott få ha! Det skall vara roligt att ställas ut! På bordet är han en riktig ängel och står väldigt fint! Till och med under Benny Blid lite burdusa hantering.

Citrus hade inte sin bästa utställningshelg men hon har haft så många bra innan och någon gång måste det ju komma. På lördagen var hon jobbig och virrig - svår att visa upp - men på söndagen hade hon stabiliserat sig igen och gick fint och tyckte att det var roligt. Hon är väldigt mysig och positiv och jag tror egentligen att hon kommer att bli som bäst på utställningarna framåt 4-5 års åldern när hon mognat både i kroppen och sinnet.
Lisbeth tog med sig henne hem till Davids besvikelse - vi tycker mycket om att ha henne hemma hos oss. Och det gör tydligen Lisbeth och Thomas också!

Jag hade ju dessutom väldigt trevlig "back-upp" båda dagarna!
På lördagen var Mia med och var god hjälp och mycket trevligt sällskap och på söndagen avslöstes hon av Lisbeth som var lika trevlig hon - och lika god stöttning och hjälp.
Jag är väldigt glad att ni båda kom med mig som stöd - och sällskap! Jag vill ha med er på alla utställningar! Inte för att bära och greja i första hand utan för att ni är så "goa" och mysiga och gör utställningen mycket roligare!

2 kommentarer:

Bettan sa...

Hahahaahaha, smöra lite till, så kommer jag med dig igen. För det är ju såååå tråkigt...! ;)
Och bära, hm... Inte fick jag det, slita och dra i hundarna, sitta på en stol och kolla in dig när du ställer ut, och prata med trevliga människor kalla inte jag för hårt jobb!

*kramen*

PS: Och Citrus, hon får allt vara hos oss, annars går vi i dvala hela gänget. Mina andra soffisar behöver verkligen ha lite stoj och stök! :D

Helene sa...

Grattis till fina resultat! Nu löper ju Leia men sen får vi ta den där promenaden (om hon inte blir en surkärring när hon är skendräktig).
Kram Helene och Skroff.

Ps, Tack för att vi fick ta er plats på kursen! Kursstart idag :-).