måndag 15 februari 2010

Variationer

Här är ett samlingskort på hundfamiljen Zäll anno julen 2009:
(ni får ursäkta att de är i sina "vardagfrisyrer" - dvs oborstade och otrimmade)

Syster Anneli har de två storpudlarna, Lisbeth har de fyra som är närmast kameran längst ut på sängkanten och jag har de två röda längst in och den mörka längst bak på sängkanten.

Blev det lite rörigt?

Ja, det är inget mot vad våra grannar tycker! "Har du fyra nu?! Hade du inte tre förra veckan?"... eller "Hade ni inte två ljusa och en mörk? Har du bytt ut någon? Jaha, har du bytt två!?!!"... "Är det där Ginny? Jaså, är det Fred!!!"... allt medan grannens ögon blir större och större och man ser hur hon/han förtvivlat försöker fundera ut vilka hundar jag normalt brukar ha. De vill ju inte trampa i klaveret!

Barnen i området är smartare - de brukar alltid fråga efter namnen först eller åtminstone peka på hundarna en efter en och konfirmera; "Är det Rollo? Är det Kola?" osv.... gärna med släktskapet förklarat varje gång - vem som är mamma till vem eller om någon är pappa till den ena eller andra. Sedan klappas det och pussas!

Det är nämligen så att Lisbeth och jag byter hundar ibland - särskilt när det är löpdags! Så just nu har vi allt eftersom placerat om hundarna så snart någon börjat löpa. I några veckor nu har Lisbeth haft fyra tikar hemma som har löpt (eller löper) medan jag har haft hanarna och Citrus (som vi ville skulle vänta lite med löpet).

Nu har dock Citrus börjat löpa (precis när hon skall) så nu får det bli en rockad igen - undrar vilka hundar som skall bo vart nu!? Fred och Rollo har nog i och för sig inget emot att bo tillsammans med Citrus i flera veckor framöver! De är så gentlemannaaktiga just nu och går gärna precis jämte Citrus hela tiden - eller precis bakom med näsan lite snyggt framsträckt och kollar läget. Fast jag tror inte att jag och Lisbeth tänker låta dem få som de vill - varken den ene eller den andre! Det är således hundbytardags!

Jag tror att mina grannar tycker att jag är en galen hundtant!

2 kommentarer:

Helene sa...

Åh, jag vill också ha ett hav av cairns :-). Mina grannar är lika konfunderade över daghundarna Kalle och Wille samt extrahundarna jag har ibland... De brukar fråga med fasa i rösten "Har du skaffat en ny hund?", i synnerhet nu när jag har varit valpdagmatte.

Bettan sa...

Hahaha, precis när mina grannar börjat förstå undret med Zäll's alla hundar, så flyttar vi. De nya har inte en suning varför jag ibland kommer med fyra, ibland med en ibland med sju - och alltid "fel" kön eller färg...

Ärligt talat, i dessa tider vet vi knappt själva vilka hundar vi har, eller om det är ok att hälsa - har vi höglöpstikar är det lite vanskligt att gå i närkontakt med alla hanar som bor runtomkring. Det har varit en och annan lös friare som sprungit hit senaste veckorna.. ;) Lite snopna blev de igår, när det bara var två hanhundar och tjuriga Ditte i trädgården... ;D