söndag 11 april 2010

Trimhelg mm

I Göteborg har det varit trimhelg; Cairn i Väst hade trimkurs och Maj med Ludde, Mia och Solo och Helene och Leia var med (Leia är ju inte från oss men jag räknar in dem till "oss" ändå. ;)
Cairn i Väst brukar ha trimkurs en gång per termin och där får man till en billig kostnad ta del av flera verkligen rutinerade uppfödare/trimmares kunskaper.
Tänk om jag vetat att det fanns sådana kurser när jag började med Dippen! Fast å andra sidan hade jag ju min uppfödare Ulla att rådfråga - och det gjorde jag! Mycket!
Och jag måste säga till er som trimmar själva - bl.a. Maj, Mia, Helene och Christina - ni skall veta att jämfört med hur Dippen och Ginny såg ut de första åren så är era hundar nästan i utställningstrim! Jag var usel på trimning! Oftast slutade det med att jag stog där med en helt pälslös hund. En gång när jag kom upp till Ulla och Franz - "mina" uppfödare - så ropade Franz; "Men har du skalperat henne nu igen!"
Så ni kan tänka att jag är imponerad av ER!!!

Nåväl.... jag var inte med på vårens kurs - jag vara bara där och hälsade på en liten sväng och så passade jag på att låna med mig Pepsi. Det var hög tid att se över hennes päls inför sommarens utställningar.
Hon är en riktig liten sötsak! Fortfarande är hon liten men hon är verkligen naggande god! (ursäkta skämten!) :-D
Hon har en härlig päls att trimma och överlag är hon väldigt välkroppad. Dessutom ett väldigt sött huvud. Namnet passar inte bara utifrån sötheten utan också temperamentet - sprudlande är väl ett passande adjektiv.

Här är en bild jag och Mia hjälptes åt att fixa efter trimningen:


Och här är en bild på mamma Kola med Rollo till vänster och Pepsi till höger. Rollo ser väldigt stor ut men till viss del beror det på att han har väldigt mycket päls nu och är i stort behov av en liten vårstädning.


Nog finns det en viss likhet!

1 kommentar:

Bettan sa...

Hahaha, jag kan lova att det var inte bara Dippen och Ginny som inte hade mycket päls.... Stackars Fred såg ut som en avskalad råtta första gången syrran hade trimmat (??) honom.
Men envis som min goa syster är, kämpade hon på och det tog inte lång tid innan hon fixade trimmet jättebra. :D