torsdag 8 april 2010

Våren är här!!!

Så härligt! Nu känner man att naturen är på gång! Jag har just börjat ta lite längre promenader med hundarna igen efter Rollos infektion. Vi går inte riktigt de längsta - men en lite längre sväng blir det i alla fall. Skönt!
I går när jag var ute i skogen såg jag de första paddorna. Varje år är det padd-vandring till vår lilla skogstjärn. När det är som värst måste man se sig för så att man inte trampar på någon!
Hundarna är nyfikna på paddorna men av någon orsak håller de hela tiden näsan åtminstone en decimeter från paddan och när den hoppar så backar de. Det kan se lite kul ut för paddorna är ju lite sega i rörelserna och det blir som en dans i slowmotion.
Jag undrar om hundarna känner av att paddor inte är bra att sätta näsan mot - eller smaka på. Paddor har ju ett gift i skinnet som de utsöndrar om de blir rädda - oftast är det inte farligt för hundarna men de kan få extrem, och mycket besvärande, salivering av det så jag är glad att de håller sig undan!

Citrus har redan börjat att rulta på sig! Både jag och Lisbeth har ju Ginnys jättemage kvar i minnet - hon kom ju knappt upp för trappan den sista veckan - och vi hoppas väl att det skall vara lagom många valpar.
Men hon mår bra och verkar nöjd med läget i alla fall. Alla våra tikar har varit jättebra mammor och verkligen trivts med det och Citrus kommer säkert att gå i deras fotspår!
Jag skall dit i helgen igen och kanske, kanske kan jag komma ihåg att ta med kameran. Det kunde ju vara kul att lägga ut ett foto på henne i bloggen.

Men nu måste jag sätta mig och plugga! En tjock, engelsk bok plus några artiklar står på schemat - intressant men lite jobbigt för en som inte läst så mycket de senaste åren.

Inga kommentarer: