söndag 6 januari 2008

My Dog tillända!

Ja, nu har det varit en helg av hundutställning här i Göteborg - fyra dagar varav vi var och ställde ut i två och jag och Carro stod några timmar i rasmontern den sista dagen. Carro är en go tjej som alltid ställer upp!

På fredagen hade vi med tre valpar från årets kull! Det är väldigt roligt att ni vill komma med på utställningar med oss!
Helen och döttrar kom med Happy. Tjejerna var väldigt tålmodiga och snälla tyckte jag - det kan bli lite långtråkigt att vara med så många timmar. Helen var jätteduktig på att visa Happy! Man kunde verkligen inte tro att det var första gången som Helen visade en hund. Och dessutom med en spricka i foten! Snyggt gjort tycker jag! Happy var nog den av valparna som var bäst tränad också tyckte jag att det såg ut som.
Så var Berit och Lennart där med vildbasen Hugo. Jag visade honom och han skötte sig alldeles utmärkt! Jag var smått förvånad faktiskt - hade förväntat mig att han skulle virvla omkring som vanligt. Men han gillade att springa i ringen och han såg väldigt tjusig ut! Berit och Lennart är jättetrevliga att ha med - positiva och glada hela tiden, inget verkar besvärligt för dem!
Så hade vi med Citrus också förstås. Lisbeth hade fixat till henne riktigt bra på morgonen. Hon börjar bli riktigt bra på det nu - fixar i ordning pälsar och håller koll på allt. Jätteskönt!

Nåväl... Alla tre valparna fick väldigt bra kritik av domaren. Citrus och Happy gick ju i samma klass och i bedömningen placerades Citrus etta och Happy tvåa. Sedan fick Hugo och Citrus slåss om titeln bästa cairnvalp och det tog Hugo hem! Jätteroligt!
Vi har tre jättefina valpar där som kan bli väldigt roliga att visa i framtiden!

Våra två vuxna tikar hade väl mer halvdana framgångar men inget som vi känner oss särskilt besvikna över egentligen - domaren var väldigt tuff och gav säkert hälften av de visade hundarna tvåor och till och med treor! Många utställare var besvikna över detta. Det är ju inte roligt när domaren sållar i startfältet genom att ge sämre kvalitetsbedömning än vad hunden kanske är värd. Men jag tycker att det blivit allt vanligare att domare gör så nuförtiden - sållar genom att ge tvåor.

Vi hade det i alla fall väldigt trevligt! Ja, jag är ju lite spänd och koncentrerad men det var ingen som tyckte jag var otrevlig i alla fall (skönt)! Förutom Helena med flickor och Berit och Lennart kom även Gösta och Mia och Carro dit och tittade. Det är alltid lika roligt att träffa er alla! Jag är verkligen glad för att ni köpte er hund hos oss! Bättre valpköpare är svårt att få!
Jag skall nog pracka på er fler hundar så småningom allihopa! Vänta bara! *skrattar*

På lördagen hade vi bara med Kola och Ginny. Skönt att inte behöva stressa in och ur ringen utan att kunna titta lite också! Det var lite trist i ringen när jag visade Kola. Vi stod väldigt ihopträngda med hundarna och en av de som stod jämte oss böjde sig ner över Kola och viftade yvigt med godishanden samtidigt som h*n väste psssst, pssst väldigt hårt. Kola trodde att h*n skulle slå henne och blev ganska påverkad. Det är en trevlig person som inte menade något illa - det blev väl lite upphetsat helt enkelt - men det är ju synd när det blir så. Nåväl, Kola blev verkligen påverkad men tappade inte sugen helt som tur var. Hon placerade sig som reserv (5'a) i konkurrensen men gick inte vidare till vinnarklassen. Men vi kommer säkert att komma längre i ringarna framöver!
Ginny fick en etta men inte mer. Hon rör sig mycket bättre nu men riktigt bra kommer det nog aldrig att bli. Hon gick för länge med felbelastningar och muskelinflammationer. Men hon skötte sig bra i ringen i alla fall trots att hon blev visade av en för henne helt okänd person - Anna. Ginny är annars inte helt lätt att visa men Anna skötte det väldigt bra. Tack Anna!

Tack Berit, Lennart, Helena och döttrar, Carro, Mia, Gösta och inte minst LISBETH för att ni alla var där och dessutom tog med er ert bästa humör! Jag hoppas att ni hade det lika bra (om än tröttande) som jag har haft denna helgen!
Skickar cyberkramar till er alla!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej kära HipperDippare!
Tack för senast säger Happy med mattar - vi hade en trevlig stund på mässan och vår lilla goding skötte sig med bravur!
Vi är så stolta över syskons och släktingars fina priser och vill gratulera till er alla!
Ha det gott hälsar
Happy, Louise, Sophie och Helene

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Hejsan!
Det var helt underbart och inte märkte jag då något att du var stressad Marianne, du var så lugn och mysig som vanligt. Ni är så härliga både du och Lisbeth och ja, jag vet jag är tjatig, men det tål att upprepas. Hugo har nu smält det hela och är som vanligt igen, busig och helt hopplös ibland *s*.
Pussar blöta och goa från Hugo och kramar från matte Berit och husse Lennart