onsdag 1 april 2009

Veterinärbesiktning!

De var ju väldigt välmående redan från början...


...och idag var det dags att undersöka om de fortfarande var friska och krya - valparna.

Så det blev bilresa bort till Husdjurshälsan i Högsbo och veterinären Eline.
De var väldigt lugna och tysta i bilen. Visserligen var de väl trötta eftersom de röjt omkring här hemma hela morgonen men hade de varit rädda så hade de hörts hur trötta de än var. Allihopa har en nyfiken och avspänd attityd till nya saker och det märktes inte bara under bilresan utan också hos veterinären.

De var alla väldigt käcka och glada hos veterinären och ingen reagerade över vaccinationen. Fast chipmärkningen var väl lite mindre rolig. Chipet ligger i en ganska grov nål. Så sticker man in nålen under skinnet mellan skulderbladen och trycker ut chipet - det gör naturligtvis ganska ont. Fast det går fort över och valparna glömmer det så fort veterinären börjar gulla och skoja med dem.
Det korta obehaget är väl värt eftersom man kan lokalisera ägarna med hjälp av chipet om hunden springer bort.

Veterinär Eline gjorde en grundlig undersökning och tyckte att alla valparna var friska och i strålande kondition. Jätteskönt tyckte jag och Lisbeth! Även om man är ganska säker på att de är friska så finns ju alltid en liten rädsla att veterinären skall hitta något - ett blåsljud på hjärtat eller något annat hemskt. Men det gjorde hon inte!
Båda killarna hade också testiklarna på plats vilket jag i och för sig redan visste.

När vi kom hem var valparna förstås jättetrötta men var ändå tvugna att busa en stund. Sedan har dagen varit lite, lite lugnare än vanligt men nu i kväll var det "high life" igen. Stackars grannar! Fem valpar som galopperar varv efter varv runt soffan måste ju höras ner till de som bor under! Det hörs i alla fall här! Men de är så käcka och trevliga, mina grannar, och tycker inte att det är någon fara på taket.
;)

Nu börjar det närma sig att de första skall flytta. Jag vet att ni valpköpare är glada och förväntansfulla men själv försöker jag låta bli att tänka på det för då kniper det lite i hjärtat!

*** *** *** ***
PS! Jag har inte hunnit ta några nya foton de sista dagarna men jag skall se om jag inte kan göra det i morgon. Det måste ju finnas åttaveckorsbilder också!

*** *** *** *** *** *** *** *** ***
UPPDATERAT!
Nu finns nya bilder på hemsidan!
*** *** *** *** *** *** *** *** ***

2 kommentarer:

tinajo sa...

Tur att ni har så snälla grannar! :-)

Så klart det måste finnas 8-veckorsbilder (du blir inte så förvånad över att just jag tycker det va...)!! ;-)

Ses snart - tjoho! :-)

Helene sa...

Vad skönt att alla gick igenom besiktningen! för hur det än är så blir man ju alltid lite nojjig. Snälla grannar, fattas väl bara annat när det är sådana sötnosar som lever om :-).
Kram Helene och Leia