torsdag 23 juli 2009

Hälsoenkäten!

Torsdagen den 30/7... Nej, jag väntar med att blogga någon dag till! Jag vill ju inte att ni skall missa min uppmaning om Hälsoenkäten. Om ni skulle bli liiiite sena med att skicka in så är det säkert ingen katastrof - bättre sent än aldrig.
Jag kan väl ändå säga att allt är bra här. Ja, jag har förstås fått en liten blodutgjutning på armen men det får jag väl skylla mig själv om jag använder mig själv som kamptrasa när jag tränar med Rollo. Och det är inte precis en jättestor utgjutning heller! ;)

Idag är det den 28/7 och jag satt mig för att blogga lite om helgen. Men så bestämde jag mig för att vänta lite till för...

Nu börjar det VERKLIGEN dra ihop sig!
Cairnterrierklubben skulle behöva ha DIN ifyllda hälsoenkät senast den 1'e augusti!

Här är en direktlänk till enkäten:
http://www.cairnterrier.se/investhealth.pdf

Man är helt anonym.
Man fyller i en enkät per hund född efter 1995 och skickar till den adress som anges på enkäten.
De svar som kommer in kommer att ligga som underlag för kommande uppföljning av vårt "RAS" (Rasspecifik AvelsStrategi) som cairnterrierklubben - såväl som andra rasklubbar - gör på uppdrag av SKK. Det är en mycket värdefull genomgång av hur hälsa och mentalitet ser ut i rasen i Sverige. Utifrån detta diskuteras sedan om det finns särskilda aspekter som vi måste beakta inför framtiden - tex om någon ärftlig sjukdom, allergier eller annat som börjat uppträda/bli vanligare. Det är också genom dessa diskussioner man kan fånga upp om det verkar finnas exteriöra överdrifter som man måste akta sig för att behålla rasen sund vilket ju är problem inom andra raser.

Detta arbete kommer sedan att dokumenteras i ett nytt RAS och ligga till grund för alla seriösa cairnterrieruppfödares avelsstrategier. Personligen tycker jag att det är ypperligt att ha en genomgående dokumentation att ha som rättesnöre när man funderar över sina avelsplaner, eventuella avelsdjur osv.

Så alla enkätsvar är viktiga - inte bara för uppfödarna utan också för framtida cairnterrierägare! Och förstås för de framtida cairnterrierna!
Vi vill ju alla arbeta för att behålla vår ljuvliga, trevliga och friska ras lika bra som den är nu även inför framtiden.

3 kommentarer:

Bettan sa...

Oooops, tur att jag har dig, det hade jag ju glömt! :( Får försöka få igång skrivaren imon...
*krammen* syster :D

Helene sa...

Ifyllt och inskickat!
Klart att du får länka till oss förresten, jag länkar ju dessutom till dig utan att ha frågat... (skäms)
Kram Helene och Leia

Marianne sa...

Bra gjort! Då är vi i alla fall fyra som skickat in (vet även om Mia) och det är ju hela 10 hundar!! Inte nog att bygga någon statisktik på men vi är väl kanske inte ensamma. ;)
Jag är särskilt stolt över dig Helen! Du lyder så fint trots att jag inte är "din" uppfödare (ännu). :-D
Extra varma kramar till er båda!