måndag 31 augusti 2009

Tånga Hed och Bäst I Väst

Det har varit en trevlig men intensiv helg. Två dagar med utställning på Tånga Hed, Vårgårda - första dagen Terrierklubben och i söndags var det vår egen lokala Cairnterrierklubb som hade sin årliga inofficiella utställning "Bäst i Väst".

Vi har haft en otrolig tur med vädret! Alla som vistats i västra Sverige VET vilka regnskurar det varit - skyfall är väl nästan ett understatement! Men molnen tog små omvägar runt Vårgårda och släppte bara av enstaka droppar - i alla fall under själva utställningstiden, på kvällarna hade det tydligen regnat ordentligt.

Båda dagarna var trevliga men roligast var förstås vår egna utställning. Även om det var många hundar anmälda så kändes det som en liten och informell tillställning med mycket skratt och god gemenskap. Utställningen var mycket välordnad - vår styrelse har gjort ett jättejobb - och allt flöt på helt utan problem. Elisabeth Theodorsson var domare för dagen och hon bidrog både med en mycket kompetent (förstås) och dessutom trevlig bedömning av alla hundar.

Extra trevligt var förstås att jag hade sällskap av Mia och Gösta som hade med sig lilla Pepsi och Solo (moster till valparna). Och inte att förglömma mitt trevliga bilsällskap; Pia A och lilla Fina. Jag undrar om Pia vågar åka med mig igen - det kan hända att hon tyckte att jag körde för fort och pratade för mycket! Ja, ja... vi får väl se om hon åker med igen!

På söndagen ställde vi ut tre av valparna; Pepsi, Eddie och Rollo. Mia var en riktig klippa och ställde både Pepsi och Eddie med den äran medan jag lyxigt nog enbart visade Rollo! Jag är jätteglad åt både Mia och Gösta - att de verkar tycka att det är trevligt att komma med på utställningar och hjälpa till med tältet (Gösta) och ställa ut hundar (Mia).
Mia utvecklas hela tiden som handler och verkar dessutom tycka att det är kul, vilket jag förstås tycker är jätteskoj! Jag vill verkligen ha med dig mer Mia! Och Gösta försitter ingen chans att "sälja" vår kennel till eventuella valpköpare - och pikar mig om att vi inte har några visitkort! Och med ett så smort munläder som han har så borde han ju också ha några snygga visitkort att dela ut... jag får försöka skärpa mig lite för hans skull! :-D


Här har ni oss inne i ringen; Mia och Eddie och därefter jag och Rollo
(Tack Pia A för de snygga bilderna!)


Här är Rollo i fin position (och jag i full aktion). Till att börja med hade han glömt all vår träning men sedan kom han plötsligt på; "Aha! Jag skulle ju stå still och titta så matar hon på med godis hela tiden!" Efter det var det svårt att få honom att ta ett steg framåt ens om han stod lite snett - han tyckte att det gav bäst utdelning att stå som en staty!

Alla tre valparna skötte sig jättefint - både i och utanför ringen. De tyckte att hela den här helgen var jätterolig!
Alla tre valparna fick fin kritik och Pepsi placerade sig som trea i sin klass medan Rollo blev femma i sin. Eddie fick en jättetrevlig kritik men placerade sig inte. Det var en mycket stor och bra hanvalpsklass - jag tror att det var tio hanvalpar!
Eddie och Pepsi tjänade nog inte riktigt på att vi av någon konstig orsak sade att de var sju månader, vilket de ju inte är! Elisabeth tyckte att de båda var lite väl små. Och de är ju onekligen inte stora, men det är ju skillnad på om man tänker sig att de är sex månader snarare än sju. Rollo å andra sidan känns inte så stor som jag har oroat mig för när jag nu fått se honom med andra valpar i samma ålder. Puh!

Och så bodde ju Eddie hos oss hela helgen då Bengt och Ann-Marie var på bröllop.
Oj, oj, oj vilken energi han hade! Det var full fart på honom hela helgen! På söndagen satte två av Ann-Christines valpköpare in sina tikvalpar en efter en i hagen i tältet. Så att de skulle få ha det lite kul och leka med Eddie! Och han ställde glatt upp! Jag fattar inte hur han orkade eftersom han ju lekt nästan oavbrutet med Rollo ända sedan fredag kväll! Men det gjorde han!
Och tre gånger tyckte han att det verkade roligare utanför komposthagen än i den och då hoppade han helt enkelt ut!
Nu när jag sitter här och tänker på honom och allt han hann med i helgen så börjar jag skratta. Några av hans infall har jag inte berättat för husse och matte ännu. Jag vill ju inte att de skall tro att han var jobbig för det var han inte - men "en handfull" var han! Det var jättetomt efter honom igår kväll efter matte hämtat honom! Och Rollo satt och gnällde på trappen i flera timmar! Både jag och Rollo passar gärna Eddie igen! :-D

Har jag tur så kommer det lite mer foton från Mia och Gösta och kanske Pia - då får det bli ett litet rent fotoinlägg i efterskott.

Ha det så bra allihopa!

2 kommentarer:

Helene sa...

Nu går det fint att se igen :-). Lördag tänkte jag åka till Partille och kika på utställningen men på söndag kanske?
Kram Helene och Leia

Helene sa...

Söndag kl 13 blir finemang! Tror nog att jag hittar, annars kommer det ett nödsamtal från något underligt ställe...
Kram Helene och Leia