måndag 23 november 2009

Rollo på kollo

Lördagen den 28/11 kl 11.00 gör vi om det - dvs en promenad tillsammans i Änggårdsbergen med fika efteråt för dem som vill.
Alla som känner för en promenad är välkomna!

**** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** *****


I helgen lejde jag ut hundarna och åkte på tredje delen av kursen Anatomi & Bedömning.
Rollo fick nöjet att vara med brorsan Eddie både på lördagen och söndagen. Han sov dock hemma i sängen hos mig. Bengt och Ann-Marie var jättesnälla och tog hand om min vildbase. Deras är nog i och för sig ett strå värre (vilket i och för sig inte gör det hela lättare)! Det var bus i princip hela dagarna - såväl inne som ute. När Bengt hämtade Rollo på söndagsmorgonen så visste han precis vad som väntade och drog som en slädhund (enligt Bengt) upp till huset och började nästan yla av förväntan i trädgården!
De älskar varandra verkligen de två bröderna! Jag kan inte komma ihåg att några av våra andra valpar varit så kära i sina syskon som Eddie och Rollo är. Hoppas verkligen att det håller i sig även när de är vuxna.
Tjejerna fick nöjet att vara hos Lisbeth med familj. Jag vet att de älskar det jättemycket - inte minst för att Tomas är vääääldigt frikostig med ost, kex och annat. Det enda negativa med att vara där är att de inte får ligga i sängen.
Tack så jättemycket för hjälpen både Bengt och Ann-Marie och Lisbeth med familj!

Jag hade förstås jättetrevligt och det var lika lärorikt och intressant som alltid.
Det är en otrolig förmån att få gå en åttadagars utbildning för så duktiga personer och dessutom till en mycket facil kostnad!
Denna helg ägnade vi en heldag åt shetland sheepdog (sheltie) och söndagen delades på golden retriver och boxer! Det var Marlene Mussawir, en av "mina" gamla uppfödare, som hade med de flesta av boxrarna. Hon är en otroligt duktig uppfödare som, trots att hon är några år yngre än mig, har varit en av Sveriges mest framgångrika uppfödare under mer än 25 år!
Så jag fick inte bara titta och klämma på några riktigt vackra boxrar utan dessutom både pussa och leka med dem! Det var väldigt, väldigt mysigt!
Även de andra hundarna - särskilt goldens - var av mycket hög kvalité vilket egentligen inte gjorde det lättare för oss kursdeltagare eftersom det fanns ganska få "fel" att finna. Men nu vet vi hur dessa raser skall se ut och kännas i alla fall.
Och lite säkrare blir man faktiskt från gång till gång vilket är skönt! När man står där med sitt papper och penna och skall göra en bedömning på en hund så känner man sig oftast alldeles tom i huvudet och otroligt okunnig. Sedan - när vi går igenom hundarna tillsammans - så märker man att de saker man själv sett och tyckt stämmer ganska bra. Och inte minst; bättre och bättre för varje kursdag. Tur är väl det!

Och igår när jag kom hem till mina små raggtofflor så kändes det så skönt och mysigt. Jag känner verkligen att även om jag fortfarande älskar boxern så är cairnterriern verkligen en alldeles underbar ras som passar mig som hand i handsken! Cairnterriern har allt man kan önska hos en hundras - och lite till!

3 kommentarer:

Helene sa...

Vi kommer gärna på lördag! Träffade förresten Citrus syster i lördags (kommer inte ihåg vad hon hette, matte hette Helene)på agilityn.
Visst är cairns härliga, jag var grymt nöjd med min Skroffa och det var roligt att se alla duktiga hundar :-).
Ses på lördag!
Kram Helene och Leia

Marianne sa...

Det skall bli roligt att få träffa dig och Leia igen, Helen!
Citrus syster heter passande nog Happy. En riktig liten sötnos - alltid käck och glad!
Vi ses på lördag!

Helene sa...

Blir ingen promenad för Leia och mig, jag ligger däckad med en dunderförkylning :-(. Får bli en annan gång!
Kram Helene och Leia