torsdag 11 juni 2009

Skudosarna är här - och en liten torsdagsrapport...

Japp - så snabbt de kom! Jag beställde dem i tisdags kväll och idag låg de i brevlådan!
Det blev en svens internetbutik denna gång; http://www.guldfisken.se/ som just nu hade ett extrapris.
Det lönar sig att googla!
Nåväl... just nu håller jag på att leverera till er som beställde. Har jag inte ringt så gör jag det mycket snart!

Idag var det sista dagen på cairnterrierklubbens kurs!
Ginny stackarn fick dock inte följa med, trots att hon varit så duktig med träningen! Hon sträckte sig lite i skogen för några dagar sedan plus att hon nog precis gått ur höglöp så det var bättre att hon fick stanna hemma.
Stand-in idag fick bli Rollo. I och för sig är han väl lite ung för att gå på en lydnadskurs men man kan ju ta det försiktigt och följa hans egen nivå, tänkte jag. Han behöver ju också få lite miljöträning och egentid utan mamma och mormor i hasorna.

Så med bara Rollo i bakluckan så åkte jag till Kungälv. Och jag måste säga att även om jag ju tycker att Rollo är väldigt följsam och enkel så var han ändå duktigare än jag kunnat tänka mig!
Vi tränade att gå fint med kontakt i zigzag mellan de andra hundarna - superkontakt och inga problem!
Vi tränade "ligg" - helt nytt för Rollo men han fattade väldigt snabbt. De vuxna hundarna tränade också "ligg kvar" men det var väl lite överkurs för oss tyckte jag.
Så tränade vi "stanna" och "sitt" - det har vi tränat lite på här hemma men alla som känner mig vet att lite just betyder lite! När vi tränade "sitt" så tränade jag det som en "ingång" vilket var helt nytt för Rollo. Han var väldigt duktig på det också och verkade fatta att han skulle sitta rakt vid sidan. Själva ingångssvängen förstod han nog dock inte vitsen med även om han snällt följde godiset. De andra tränade förstås "sitt kvar" också men det gjorde inte vi!
Och så gjorde vi inkallning och Rollo kom som ett litet spjut (förstås).
Det allra sista vi gjorde var att gå fint med kontakt i serpentin mellan koner och med en godisskål stående i stället för en kon på ett ställe. Även detta gjorde Rollo oklanderligt!

Trots sina lite lättare uppgifter blev Rollo hyllad av alla varje gång han gjorde något. Vi kände oss väldigt duktiga båda två! ;-D
Och Rollo var verkligen osannolikt duktig! Och uthållig - han mattades inte av trots att kursen är i 1,5 timme! Att han dessutom är liten och väldigt söt hjälper väl också till för att dra ner lite extra "applåder"! ;)

De andra ekipagen hade blivit väldigt duktiga, tyckte jag. Det var en fröjd att se inkallningar i riktigt hög fart och kanske ännu mer den fantastiska fart och kontakt alla hade under linföringsmomenten! Man kunde misstänka att många varit mycket flitigare med träningen än jag och Ginny och det hade också burit frukt!
Ann-Christin och Carina är också väldigt bra ledare - allt läggs fram väldigt pedagogiskt och enkelt, vi får hela tiden feedback på vad vi gör och blir tipsade på ett trevligt sätt om det är något knep vi missat. Frågan om det blir en fortsättningskurs kom naturligtvis upp och det verkar som om flera av oss gärna vill fortsätta till hösten. Jätteroligt!

Västra cairnterrierklubben har för övrigt en hel del bra aktiviteter inför hösten! Gå in på
http://www.cairnivast.se/ och kika. Eventuellt är det några aktiviteter som ännu inte är inlagda så det kan löna sig att hålla koll fortlöpande.

Nu skall jag göra lille Rollo sällskap i en god natts sömn - vi är båda nöjda och trötta efter kvällens eskapader!

2 kommentarer:

tinajo sa...

Ohoj, försökte maila dig i går men det studsade tillbaka?!

Ha det bra!

Anonym sa...

Hejsan!

Missade att titta in och önska Härlig Midsommar, men jag gör det nu istället:-).

Hugo gillar inte regn, då sitter han på rumpan och vägrar gå ut:-)så det blir lite dragkamp numera när det regnar:-).

Därmemot gillar han att vara ute i trädgården när solen skiner och när han ser att vi skall iväg då gömmer han sig under husbilen för att vi inte skall ta in honom, klok är han våran Hugo, men vi överlistar honom för det mesta iaf.

Nästa Lördag blir det Sälen en vecka med William och hans pappa, Hugo kommer att vara överlycklig när hans idol William är med honom varje dag i en vecka.Besök i Tomteland(Hugo får följa med in där) och Orsa Björnpark (tveksamt med Hugo)vi får se.

Ha en fortsatt Fin Midsommarhelg och Hugo skickar pussar till alla vovvar och Marianne och Lisbeth!
Matte och husse hälsar också.