torsdag 4 juni 2009

REKLAM!

Eller skall vi kalla det köpråd?

I tre veckor har jag nu provat en ny tingest som heter Skudo.
Det är en fästing och lus "avvisare" som avger ett ultraljud som tydligen de små krypen inte gillar. Jag har provat den på Rollo och Kola medan Ginny har fått Frontline droppat i nacken.
Resultat - inga fästingar (som jag sett) har bitit sig fast på Rollo eller Kola under de här tre veckorna medan Ginny har haft några stycken.
Det har krupit några stycken utanpå Rollos päls som jag plockat bort redan ute. En kröp faktiskt på ena öronspetsen - något som jag aldrig sett förut.
Kanske har vi haft en väldig tur - eller också är det faktiskt så att Skudon fungerar.

Så här ser den ut. Den är lite mindre i verkligheten: 2 cm i diameter och 1 cm tjock.


Man hänger den i halsbandet med den röda sidan inåt.
Såhär:

(tryck på bilderna om du vill se dem större)

Man kan naturligvis låta den sitta hela dygnet men själv sätter jag på dem vid skogspromenaden som jag ofta gör runt tretiden. Sedan får den sitta kvar till läggdags.

Denna lilla apparat är uppfunnen av ett italienskt företag och även ganska grundligt testat genom bl.a. University of Milan Faculty of Parasitology. Testen kan man läsa på den här sidan:
Det finns också en modell för tex människor.


Jag beställde mina från England eftersom det var där jag hittade det billigaste priset; knappt 250kr inkl frakt! De kom inom en vecka. Här är länken:


Vill man beställa från en svensk webbutik så hittar man Skudo här:

http://www.ticmera.com/ 291 kr inkl frakt
http://www.anicare.se/ 334 kr inkl frakt (sök efter "Skudo" i sökfältet)
http://www.foderbilen.se/ 418 kr inkl frakt
(samtliga har även Skudo Human)


"Akta er bara fästingar för här kommer jag!"


OM ni köper en Skudo till er hund så skulle det vara roligt att höra hur den fungerar för er!
Natti natti!

Inga kommentarer: