måndag 29 juni 2009

Värmebölja, semester och utställning


Pust! Nu är det verkligen varmt! Sådär trettio grader är lite för mycket både för mig och hundarna! Det blir kortare promenader och i lugn takt. Ginny - stackarn - är lite skendräktig och känner sig trött och tung i vilket fall och när det blir så här varmt får man nästan bogsera henne när man är ute.
Kola och Rollo kan inte låta bli att ta en liten busstund då och då i skogen även om de blir matta efteråt. Ibland stannar jag vid någon liten plätt med sånt där högt, mjukt och frodigt gräs som hundarna älskar och så kan de ligga där och mysa en stund. Ginny ligger - de andra pysslar! Gräva är väldigt roligt om man frågar Rollo - och så kan man alltid hitta goda saker att äta nere jorden. Jag kan stå en sådär femton minuter vid en gräsplätt medan hundarna hittar på det ena eller andra hela tiden - det är alltid jag som tröttnar först!

I lördags var jag och Citrus i Borås på utställning. Det är en tradition för mig att åka dit så även om Citrus inte riktigt är vuxen nog i kroppen för att gå i samma klass som de vuxna tikarna så kunde jag inte låta bli att åka.
Det var trevligt och vaaarmt! Jag träffade några av mina uppfödarbekanta vilket alltid är lika trevligt och dessutom var min syster Anneli där och tittade på pudlar. Så vi fick en liten pratstund innan hon gick tillbaka till "sin" ras - storpudlarna.

Sedan blev jag överraskad när någon plötsligt knackade på min axel - det var Ulla och Hans-Lennart! Ett trevligt par som varit och tittat på våra valpar i våras. De funderar fortfarande över om de skall bli hundägare igen vilket jag tycker är bra - man skall vänta tills man är helt redo. I smyg hoppas jag förstås att de faktiskt skall bli redo så småningom eftersom de är väldigt trevliga och gärna skulle få köpa en valp från oss.

Ulla tog några kort på Citrus och mig inne i ringen:

Citrus tycker att det är jätteroligt med utställning! Står man stilla och fint så får man godis - kan det bli bättre!?

Stå på bordet och bli klämd på av domaren brukar inte vara lika roligt men i lördags så skötte hon sig väldigt bra. Kanske för att domaren var så trevlig.

Och sedan får man ju springa runt och det är något Citrus älskar! Hon har sitt mål någonstans i fjärran och så travar hon på så fort hon bara kan mot det målet! Jag får bara hänga med och hålla tillbaka bäst det går.
På fotot ovan ser det lugnt och fint ut men när man går med henne så känns det oftast som att hon ligger som en liten rem efter backen.

Hur gick det då? Jo, Citrus blev placerad fyra i öppenklassens konkurrens. Det är en placering man får vara nöjd med även om jag ju i ärlighetens namn har blivit lite bortskämd med att vi går vidare till bästa tikklass. Men är det många snygga och mer vuxna tikar med så har en liten räka som Citrus ingen chans och det visste jag ju innan jag åkte! Med lite mer "kropp" så kommer Citrus att vara med i slutstriden igen - det är bara att se tiden an!

OBS!
Jag vill påminna om den hälsoenkät som Cairnterrierklubben skickat ut som bilaga i Cairnterrierbladet!
Det är väldigt viktigt för vår ras att vi uppfödare får klart för oss hur hälsoläget är bland våra hundar så att vi kan fortsätta hålla rasen så frisk och trevlig som den är idag! Och många svar på enkäten gör detta möjligt!
Enkäten finns i det senaste numret av Cairnterrierbladet eller går att hämta/skriva ut från rasklubbens hemsida http://www.cairnterrier.se/
Enkäten är anonym och man skriver en per hund.
Hoppas att ni alla vill fylla i och skicka in denna!

3 kommentarer:

Helene sa...

Vad bra att du kommenterade hälsoenkäten! Jag har ju trillat ur medlemsregistret (och inte tagit tag i det) så jag fick ingen hemskickad. Nu har jag kontaktat klubben så det skall vara fixat :-).
Ha det bra i sommarvärmen! Leia är totalt oberörd och skulle gladeligen hitta på bus om hon fick för matte.
Kram Helene och Leia

Marianne sa...

Hon får gärna komma och busa lite med Rollo! Han kan nog lätt glömma värmen en stund om han har någon rolig kompis att leka med.
Bra att du fixat medlemsskapet - det finns en massa bra aktiviteter till hösten.
Kram//M

Bettan sa...

Haha, att Rollo gillar att gräva det vet vi minsann! Nya hål blev det i lördags... ;D

*kramar*