söndag 2 augusti 2009

Utställningsträning

Det har varit en sådan där lugn och skön "mellanhelg". Förra helgen var jag ju i Karlstad och nästa bär det av till Gun och Askersund!

Men den här helgen var det mer "gör vad du vill" och då kändes det alldeles lagom - och roligt - att höra med dem vars valpar skall vara med på utställningen i Tånga Hed om en månad om de hade lust att träna lite med valparna. Det är ju käckt om valparna har ett litet hum om vad de skall göra; stå stilla, gå i utställningskoppel, visa tänderna... och få en massa godis!

Både Gösta och Mia med Pepsi och Ann-Marie och Bengt med Eddie tyckte att det lät som en trevlig idé så på lördagförmiddagen träffades vi på Eddies hemmaplan.
Det blev ett riktigt gäng som var med; mormor Ginny, moster Solo och mamma Kola och så förstås Eddie, Pepsi och Rollo (som du ser nedan).


Så här lugnt och stilla låg de verkligen inte särskilt ofta! Rollo närmast kameran, till vänster lilla Pepsi och till höger Eddie. Kolla blicken Pepsi och Eddie ger varandra! Det är bus på gång igen!


Här cirklar de vilda bröderna runt sin lillasyster Pepsi. De var väldigt macho hela tiden! Pepsi är så liten och nätt - känns som om hon bara är hälften så stor som Rollo! Men hon gjorde sitt bästa och ibland blev hon så suuur när hon hela tiden fick ligga underst. Liten men naggande god brukar man väl säga!

Vi människor hade en trevlig fika i den sköna solen under tiden som hundarna röjde runt.
När vi väl började med utställningsträningen så var valparna ganska trötta, vilket i sig kanske inte var så dumt.
Det vi mest tränade på var ståendet och kontakten samt att stå på bordet och bli hanterade. De skötte sig alla jättebra och nu är det bara för hussar och mattar (även då jag och Rollo) att fortsätta träna. Jag tror att det kommer att bli jättebra!

Vi tog lite kort på alla hundarna också vilket förstås inte var det lättaste! Att få sex hundar - varav tre valpar - att sitta stilla och titta åt samma håll - är väl inte en fotografs dröm! Vi löste det så att Ann-Marie höll alla hundarna i koppel, Mia tog kort under tiden som jag lockade på dem. Naturligtvis slutade det i att alla hundarna drog med sig Ann-Marie nedför slänten! Frolicpåsen var väldigt lockande. Men hon höll sig på benen och förhoppningsvis fick vi åtminstone något bra kort!

Senare på eftermiddagen åkte jag till Lisbeth för att trimma lite på Citrus inför Askersund. Naturligtvis glömde jag mina fingertutor och fick använda en kirurghandske som inte gav jättebra grepp. I morse när jag vaknade så var vänster pekfinger alldeles uppsvullnat och känslolöst - jag undrar om det stasats eller något. Så idag har jag tagit en vilodag och bara haft det lugnt och skönt med sovmorgon och skogspromenad! Tack lilla pekfinger för den goda ursäkten!

1 kommentar:

Bettan sa...

De är grym söta, de små!

*krammar*