söndag 30 oktober 2011

Hipperdipp's F-kull Valpträff 2011-10-29

Gordon och BonusF-kullenMajken och RiffMajkenElsa och MajkenGordon
F-kullenF-kullenAnnaGordonGordon och RiffElsa och Majken
GordonMajkenMajkenHela gänget!







Hipperdipp's F-kull Valpträff 2011-10-29, a set on Flickr.



Tips: Prova att tryck på de olika inställningsalternativen på Flickr (tex förstoringsglaset ovanför bilden eller "bildspel") Undertexten försvinner men fotona blir större.



Dagen efter F-kullens sexmånadersdag hade vi bestämt att ha en liten återträff. Vi samlades hemma hos mig vid tolvtiden. Det var roligt att se valparnas glädje över att träffa varandra igen!
Elsa hade kommit redan på fredagskvällen. Hon skulle bo här hos mig under helgen. Så tyvärr fick vi inte träffa hennes matte Ylva denna gång. Viggo - som bor i Trelleborg med sin familj - kunde heller inte komma. Men 5 av 6 valpar är verkligen inte dåligt!

Så gick vi ut i skogen. Bort till en liten, oanvänd fotbollsplan. Där kunde de valpar som kunde vara lösa utan risk få busa av sig en stund. Och det gjorde de verkligen! Riff visade upp sitt "gamla jag" och var väldigt hårdhänt mot de andra så till slut fick han bli kopplad. Han var väldigt avundsjuk på Bonus och Gordon som sprang och brottades så att håret rykte men så går det om man inte sköter sig!

Efter en stund gick vi vidare in i Änggårdsbergen för att komma till ett ställe som var lämpligt att lägga spår på. Väl framme plockade jag fram spårsele, lina och märgben på snöre och hussar och mattar fick en kort introduktion.
Först ut var Anna och Bonus. Stackars Bonus fick inte riktigt se märgbenet innan Anna lade spåret (mitt fel!) och var lite förvirrad. Men Anna hjälpte honom på ett mycket bra sätt och han kom fram till spårslutet efter en liten stund. Stor glädje!
Sedan var det Håkan och Gordon. Nu visade vi benet noga innan spåret lades och Gordon var riktigt duktig och tog spåret bra!
Till slut gick Anton med Majken och hon var nog den snabbaste och mest målmedvetna! Hon trasslade sig genom blåbärsbuskar och gick rakt på. Väldigt duktigt! Sedan ville inte Majken släppa märgbenet - det var ju hennes nu när hon hittat det!
Riff och Elsa fick stå över denna gång men de kommer att få många tillfällen framöver!
Jag är imponerad både över valpar, mattar och hussar - detta var ju allas första spårövning och de var jätteduktiga! Sexmånaders valpar har ju inte världens bästa koncentrationsförmåga men här gick det som på räls!

Så var det dags att gå hemåt. Jag hade gjort soppa och kladdkaka som vi nu var väl värda att få, vi människor. Valparna var ganska blöta och behövde få komma in och värma sig lite.
Man skulle ju kunna tro att valparna skulle vara trötta vid det här laget men det var de inte! De fortsatte att härja inomhus hela eftermiddagen!
Ja, Riff och Elsa låg faktiskt och slappade i soffan emellanåt - de hade ju lekt oavbrutet sedan fredagkvällen!
Efter fika var det dags för de första att bege sig hemåt. Julia och Anton och Anna stannade en stund till och vi passade på att se över Bonus päls. Anna har börjat att trimma själv och det såg väldigt bra ut. Tillsammans tittade vi på ben och svans och så fick de lite tips på hur man enklast gör när man trimmar. Jag kan säga också att Bonus skötte sig väldigt bra på bordet. Det märks att Anna tränat honom!

Allt som allt en riktigt härlig dag, tycker jag!
Jag är jätteglad över mina fina valpköpare och över hur väl de tar hand om sina hundar. Jag är också jätteglad för att hela kullen ser så fin ut. Och inte minst - att de har ett så härligt temperament!



1 kommentar:

Anna sa...

Och riktigt kul var det att få komma och att träffa alla :)