torsdag 12 juni 2008

Roligt och tråkigt....

.
Idag hade vi en liten informell utställningsträning här hemma i vår lilla "park". Solo med matte och Happy med matte, husse och lillmattar var här för att slipa på sina utställningsfärdigheter.

De har ju nämligen båda anmält sig till SKK's utställning i Borås som är om 14 dagar!

Så vi tränade på hur man tränar in ett trevligt ställande, lite tips att tänka på hur man ställer upp sin hund och även visar den i rörelse. Vi tränade på att ställa hundarna på bordet och att gå i triangel (vilket inte alltid är så lätt säger jag av egen erfarenhet!). Hundarna fick också träna på att bli kända på av domaren (jag och Happys husse) och visa tänderna.
Båda mattarna var väldigt duktiga och verkade förstå och ta till sig mina ibland lite förvirrade instruktioner och tips på ett förvånansvärt klokt sätt! Det skall bli väldigt spännande att se dem på utställningen i Borås!
Både Solo och Happy är dessutom väldigt käcka och glada små hundar och visar sig bra redan som det är!

Det var lite extra roligt med att Happys lillmattar fick låna Ginny och Kola och vara med och träna. Det var ju första gången någon av dem provade detta och jag var väldigt imponerad! Det skulle inte förvåna mig om någon av dem ställer upp i barn med hund eller juniorhandling framöver och med gott resultat - så duktiga var de!

Tack för besöket allihopa! Lika trevligt som vanligt!


** ** **

Så det tråkiga då...
.
Den här synen får vi tyvärr vänta på ett tag till här hemma!
Jag var och tog ultraljud på Kola i början av veckan eftersom jag inte tyckte att hon rundade på sig som hon borde. Tyvärr ser det ut som om hon inte blev dräktig denna gång!
Trååååkigt, tycker jag! Men det är sånt som händer och det är bara att bita i det sura äpplet och stoppa besvikelsen i de gamla säckarna och gå vidare med nya planer.
Så tanken är nu att jag parar Ginny till hösten (med valpar i vinter) och Kola på hennes nästa löp vilket skulle innebära valpar till nästa vår. Så hoppas vi att dessa planer fungerar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej och stort tack till dig vår kära Marianne!
Det var mycket nyttigt och som vanligt lika trevligt att få komma och ta del av dina kloka råd!! Det känns gott att kunna lite när man skall in i ringen för andra gången...! MEN ack så nervöst Kul att träffa Solo och Mia! Vi syns snart! Kram Matte 30+ Den vilda!