söndag 1 maj 2011

Äta och sova....

...är det som valparna gör just nu! De äter ofta men lite. Och så sover de resten av tiden.


Men jag tror att det man kände av valparna när de låg i magen säkert stämmer - att de kommer att bli livliga och med mycket vilja. De är mycket snabba att hitta till mamma när det är matdags och några av hanvalparna blir mycket upprörda om det inte finns tillräckligt med mjölk i den tutten de valde - då piper de högt av missnöje! Särskilt en av hanarna blir jättesur.

I går fick jag också vara med om en märklig upplevelse; jag satt i soffan i rummet bredvid och såg på tv när jag plötsligt hörde några mycket upprörda pip. Det var så pass att jag ville se vad som hände. Det det var inga "kom-i-kläm-under-mamma-pip" utan lät mer som en liten, liten trumpet.
När jag kikade in i valplådan fick jag se det märkligaste!
En av tikarna hade trillat utanför fällen och kände sig tydligen väldigt vilsen - därav trumpetandet! Men Kola hade visat var hon var så nu visste hon åt vilket håll hon skulle! Det jag fick se var en en dag gammal valp resa sig på styva och skakiga ben och - eller snarare springa - de lite dryga trettio centimetrarna till mammas trygghet!

Detta har jag aldrig sett tidigare! Betänk att valparna bara var en dag gamla och tar sig fram genom att kravla/dra sig framåt plus att de dessutom är blinda! Även om lilla tiken gick lika stelbent som Frankenstein när han var "nyväckt" så gick hon - eller snarare sprang!
Häftigt!

Trött men stolt!

3 kommentarer:

Anneli! sa...

Grattis Marianne, till vappisarna!
De är underbara att se... :) Jag förstår att du är lite trött nu efter all väntan. *kramar om*. Undrar vad det blir av den lille krabaten....(?). :D
Kram o vi hörs!

Anna sa...

Haha herregud.. Gå redan? Ojoj, kommer bli riktiga vildar :)

Bettan sa...

Hahaha, jag är glad att de bor hos dig den här gången.. ;)

puss