lördag 27 oktober 2007

Lilla lilla Ninosen!

Natten till fredag började Nino spy som en tok, ville inte gå ut, ville inte dricka, ville inte göra nåt annat än att ligga å skaka..
La man på honom en tjock filt å satt å höll om honom så blev han lugn å trygg.

På morgonen verkade han piggare och vi skulle gå ut på morgonkissepromenaden som vanligt. När vi väl har kommit utanför dörren börjar det igen.
Han kan/orkar inte gå, lägger sig ner å bara e "helt hysterisk" med sina skakningar.
När jag sätter mig på huk brevid honom så kommer han å visar att han vill bli buren (det är INTE likt honom att vilja bli buren !!!).
Så jag har mina andra två hundar i ena handen och slänger upp Nino på axeln.
Han väger "bara" 10 kg...
MEN herre jä**ar vad tungt det blir fort.
Jag får gå från träd till träd, sätta ner honom, hålla bort tjejerna som e nyfikna på varför Nino mår dåligt..och vänta på att han ska försöka kissa några droppar iaf.. men icke!

Går upp å lämnar nino till mamma å pappa som tur var, var hemma.. går ut å kissar tjejerna. När jag kommer upp till mamma å pappa igen så e det bara att kasta sig på telefonen å ringa veterinären.
Veterinären säger att jag måste komma direkt, så det var bara att ta tjejerna i ena handen och slänga upp Nino på axeln igen och springa till bilen.
Jag körde väldigt olagligt när jag var på väg till veterinären nere i kållered ;)
Väl där så får jag en ny, österrikisk veterinär.. (ganska snygg, så det var nåt bra med det hela.. haha) han klämmer å känner, tar tempen (38.4 grader) och stoppar upp ett finger i rumpan och känner på prostatan.
Den är förstorad å han hade helst sett att han blev kastrerad på studs.
Men i och med att Nino "dog" på operationsbordet sist pga narkosen, så var det inget alternativ.

Dom remiterar mig till Blå stjärnan, ringer dit å säger att jag e på väg..
Så då var det ju bara att åka dit.. *pust*
Kör lika olagligt dit, som jag gjorde till kållered (ajabaja, jag vet att man ska hålla hastigheterna, köra fint å försiktigt å så.. men då sket ja i det).
Väl på blå stjärnan så kom vi in väldigt fort.
Dom tog tempen även där (39.6 grader), stoppade ett finger i rumpan på honon igen, tog massa blodprover, satte in en kanyl och sen fick jag skriva på papper om att jag lovar att komma å lösa ut hunden när dom e klara..
Sen gav dom mig bara Nino´s koppel å halsband å tog honom med sig.
Så nu ligger min stackars lilla raggsocka inlagd.
Men förhoppningsvis så tänker jag mer på honom än vad han gör på mig.
Ojojoj vad jobbigt det var att få med sig kopplet å gå ut genom väntrummet, halvt söndergråten och såg ut som ett vrak- alla tokstirrade på mig (inte så konstigt kanske, när man såg ut som jag gjorde och var stirrig som en påtänd höna).

Ni kan väl hålla tummar å tassar för min lille prins.
Ta hand om er och era hundar och pussa på dom en extra gång..

*carro*

ps. han fick väääldigt mkt beröm av båda veterinärerna han var hos igår, dom hade aldrig sett en så snäll å trevlig cairn.. haha..
Visst, Nino ÄR en trevlig jycke, men igår var han bara helt apatisk å man hade kunnat slå en gjutjärnspanna i hövvet på honom utan han hade brytt sig..
Men man kan ju oxå undra lite över var det e för cairns dom har träffat innan... Inga från Hipperdipp´s i alla fall ;)

6 kommentarer:

Marianne sa...

Åhh Carro - eftersom du inte ringde igår som du sade så blev jag extra orolig!
Hoppas att de kan hjälpa Ninon nu så att han snart kan komma hem och må bra!
Skickar styrkekramar till dig och vi håller tummar och tassar för Nino såklart!
//Marianne

Christina sa...

Jobbigt, jobbigt!
Tänker på er!
Christina

Anonym sa...

Här kommer massor med kramar och hålla tummar från Hugo med matte Berit och husse Lennart.

Bettan sa...

Lilla Carro! Tänker på dig och raggsockan hela tiden, hoppas att de äntligen kan hitta problemet. Finns här om du behöver!
*bamsekramar* från oss alla
//Lisbeth

Ulrika sa...

Usch så oroligt, Morrten och gänget här uppe i Lysekil håller också tassar och tummar för att allt ska gå bra!!

Anonym sa...

Hej Carro!
Läser med bestörtning det du skriver - Happy med familj håller alla tassar vi kan för att allt går bra! Stor kram till dig och alla vovvarna -särskilt till Nino.